Cykloturistika, stejně jako každý jiný sport a stejně jako každý jiný způsob cestování, má své klady a zápory. Na jednu stranu od člověka něco vyžaduje, na druhou stranu otevírá řadu jinak nedostupných možností. Pokud se tedy chystáte někam na výlet, kde by eventuálně "bylo kam jezdit", určitě byste měli zvážit, jestli se vám nevyplatí absolvovat tyto přejezdy právě na kole.
Zátěž: nemusíte na zádech vláčet bágl - výhoda zejména v létě
Cena: po městě nestojí jízda nic, na kratší přejezdy je stejně rychlá nebo rychlejší než MHD. V ostatních dopravních prostředcích je to variabilní - někdy se navíc neplatí, někdy jo (např. v zavazadlových prostorech dálkového busu). Především kolo umožní šetřit v jiných položkách - viz dále.
Čas: nemusíte na nic čekat, jedete kdy potřebujete - zejména večer důležité
Operativnost: můžete kamkoli vás napadne, i tam, kam nic nejezdí (jak mezi památkami, tak z města do národního parku, kam třeba nemusí jezdit místní doprava, protože tam místní nechodí)
Nová spojení: díky kolu můžete šikovně překonat území např. mezi dvěma frekventovanými železničními tratěmi (výhodné zejména tam, kde železnice funguje)
Ubytování: je snazší najít večer ubytování v cizím městě (přejezdy mezi hostely, kempy) nebo vyjet za město a bivakovat
Jídlo: nemusíte s sebou vozit jídlo, a pokud máte v trase sámošku nebo hospody, pak možná ani pití
Cíl: i cesta (trasa, námaha) se stává platnou součástí výletu
Focení: neuteče vám žádná přírodní scenérie - vždy se dá zastavit
Investice: Musíte mít kolo
Makačka: Občas musíte šlapat, z kopce se ale vezete...
Rozhovor: Při jízdě si nepopovídáte
Trapnost: Někdy není možné zamknout kolo tam, kde byste si přáli, a nebo není vhodné vzít s sebou brašny přes ruku (do kostela, do restaurace, na pohřeb, k tanci apod.)
Nápadnost: V chudých zemích nemusí být vhodné na sebe upozorňovat
Bezohlední řidiči: Platí snad pouze v ČR a SR, jinde se jezdí slušně
Hygiena: cyklisti se potí, jsou od gumy, vazelíny, mají ve vlasech a mezi zuby mušky a někteří navíc na nohavicích obtisknutý řetěz
Zdraví: cyklistika sice vede k posílení nohou, ale také k posílení astmatu a dřevěnění zad
Lidé, které potkáváte na cyklostezkách, se dostali ke kolu každý trochu jinak. Někdo na něm jezdí celý život z Bohdanče do Pardubic do práce, někdo jen poslední dva roky, protože je to zrovna děsně in. Rozdíl poznáte podle nepraktických detailů. Pokud např. má někdo nosič nad předním kolem, dám ruku do ohně, že na něm skoro nic nevozí, protože z toho bolí ramena a nejde to vydržet déle než pár kilometrů. Kdo má láhev s pitím přidělanou na šikmé přední tyči, asi v ní pití nikdy neměl, protože se hned vybryndá. Kdo má brašny a staví kolo na stojánek, ještě toho moc nenajezdil. Kdo nemá na kole blatníky, neviděl Obecnou školu.
Doufám, že vám následující text bude šikovným návodem - někdy nad rámec toho, co se podle záručních listů smí a co už ne - a pomůže vám některým banalitám předcházet a užít si kolo tak, jak si zasloužíte.
Další text: jaký druh kola na cykloturistiku?
Stránky www.cyklobrasny.cz píše Jeroným a stará se o ně Yuhů